§1. FORMÅL
Formålet med tilskuddsordningen er todelt
§2. HVEM KAN FÅ TILSKUDD
Tilskuddordningen gjelder privatpersoner mellom 18-34 år som bygger eller kjøper primærbolig/småbruk(hvor de selv skal bo)
Søker må også være folkeregistrert i Meråker kommune før evt. utbetaling av tilskuddet.
Alle søkere må dokumentere relevant kompetanse i form av skriftlig bekreftelse fra egen arbeidsgiver/foretak.
Tilskuddet ytes bare èn gang pr. søker.
§3. BOLIGTILSKUDD KAN BENYTTES TIL:
Tilskudd ytes til nybygg eller kjøp av eksisterende bolig/småbruk
Det settes krav til at bygningen oppføres/restaureres miljøvennlig og fremtidsrettet, for eksempel i form av tilrettelegging for vannbåren varme, solcelle, berg- eller fjernvarme
Fritidsboliger og næringsbygg faller utenfor ordningen, likeså gjenoppbygging etter brann
§4. TILDELING AV BOLIGTILSKUDD
Sats og rammer for tilskuddsordningen fastsettes hvert år av kommunestyret i Meråker, og kostnaden belastes NTE-fondet.
Ved boligsalg før det har gått 24 måneder, vil tilskuddet bli krevd tilbakebetalt i sin helhet.
§5. SØKNAD, FRIST OG UTBETALING
Søknadsskjema kan enten sendes digitalt via kommunens hjemmeside eller i fysisk format til postmottak, Meråker kommune, senest 3 måneder etter at bygningen er ferdig eller eierskift av bolig/småbruk er gjennomført.. Det må legges ved ferdigattest eller midlertidig brukstillatelse for nybygg, og kopi av tinglyst skjøte for bolig/småbruk.
Søknader behandles fortløpende, og innvilgede tilskudd utbetales fortløpende.
Kommunedirektøren tilrettelegger hensiktsmessig organisering av forvaltning av ordningen samordnet med øvrige virkemidler innen boligområdet.
§6. KLAGEADGANG:
Et vedtak om tilskudd er et enkeltvedtak som kan påklages etter forvaltningsloven §28. Klagefristen er 3 uker fra det tidspunkt søker mottar svar på søknaden. Klage på vedtak sendes til Meråker kommune. Dersom vedtaket opprettholdes, legges en saksutredning fram for formannskapet for videre politisk behandling.